Anlita privatflytt - 7 tips

Är det dags att flytta? Kanske funderar du då på om du ska anlita ett företag som hjälper dig med grovarbetet? Innan du bokar flytttjänst, bör du få ett redovisat pris i förhand. På så sätt kan du vara säker på vad den totala kostnaden landar på. Självklart finns det många duktiga aktörer på marknaden. Ska du anlita flytthjälp finns det en del viktiga saker att tänka på – så som försäkringsskydd, skriftligt avtal med mera. Ta del av sju viktiga tips nedan.

7 tips inför att anlita privat flytthjälp

Det finns en rad olika saker att tänka på innan du ska anlita privat flytthjälp. Nedan går vi igenom sju olika punkter som du behöver känna till för att hitta bästa möjliga flytthjälp.

1

Jämför offerter

Innan du bokar en flyttfirma är det alltid en bra idé att först jämföra offerter. Då kan du jämföra priser i lugn och ro – och på så sätt hitta den bästa flyttfirman utifrån dina behov. Se var du kan jämföra offerter på städfirmor här.

2

Yrkestrafiktillstånd – Flyttfirma

En viktig punkt att kontrollera är om flyttfirman har ett yrkestrafiktillstånd. I Sverige är det lag på att företag som yrkesmässigt transporterar värdesaker måste ha ett sådant tillstånd. Du kan enkelt se om flyttfirman har ett yrkestrafiktillstånd på Transportstyrelsen.se.

3

Bohag 2010

Det är bra att kolla upp om flyttfirman är anslutet till Bohag 2010. Detta är en överenskommelse mellan branschorganisationerna och konsumentverket. Det innebär att flyttfirman tar fullt ansvar för hela bohaget – alltså möbler, lådor och annat. Dessutom är du som kund berättigad till att se avtalet er emellan innan påbörjat uppdrag. Läs mer om Bohag 2010 på Konsumentverket.se.

4

Försäkring – flyttfirma

Det är väldigt viktigt att du i förväg försäkrar dig om att flyttfirman har en försäkring. När du anlitar en seriös flyttfirma träder nämligen företagets ansvarsförsäkring in. Går någonting sönder så är det alltså företaget som står för kostnaderna. Det enklaste sättet att kolla upp om företaget har en försäkring är genom att begära en kopia på deras försäkringsbrev.

5

Ha ett skriftligt avtal

Skriv alltid ett avtal med flyttfirman du tar hjälp av. Här ska det framgå vad flyttfirman ska göra och vilket pris ni har kommit överens om. Risken med ett muntligt avtal är att det kan bli svårt att bevisa vad ni avtalat om vid eventuella tvister.

6

Kom överens om ett pris

I samband med att ni skriver avtalet är det bra att ha avtalat ett pris i förväg. Om företaget är anslutet till Bohag 2010 har du dessutom alltid rätt till att få ett fast pris. I vissa fall kan flyttfirman ge ett ungefärligt pris, och detta är okej – så länge inte priset överskrids med mer än 15% av det uppskattade priset.

7

Avboka flyttfirma – vad gäller?

Om flyttfirman är anslutet till Bohag 2010 har du rätt att avboka flyttfirman kostnadsfritt fram till 15 dagar före flytt. Du blir dock inte ersättningsskyldig om du avbokar på grund av sjukdom. Ett tips är att kolla upp eventuellt avbeställningsskydd med flyttfirman i förväg.